Tretton

Det blev att se på filmen Tretton, En väldigt bra men hemsk film. Den handlar om en tretton årig tjej som är som alla andra tretton åringar. Men tillslut tröttnar hon på att vara den där "töntiga" tjejen, och beslutar sig för att ändra stil och ta kontakt med skolans "coolaste" "snyggaste" tjej, Evie. Men för att bli vän med henne krävs det att hon stjäl och tar droger. Det hela blir bara värre och värre ju mer hon umgås med  Evie, hon hamnar i en massa problem, gör saker hon aldrig skulle gjort annars, hon mår skit. Allt pga, att få vara "populär", hennes familj blir sårade och hennes gamla vänner blir ignorerade.
Men jag tänker inte berätta hur det hela slutar. Det är en film man borde visa för ungdomar så att de ser vad som kan hända om man hanmar fel och att det hela kan bli till en ondcirkel. Alla vänner är inte bra vänner och vissa kan hugga dig i ryggen så fort man vänder sig om. Kanske även att föräldrar till tonåringar skulle ha nytta av att se den.

Jag kan säga att man känner igen sig till viss del, det är inte lätta att vara ung, man "ska" vara på ett visst sätt och göra vissa saker för att bli accepterad. Man vet ju själv hur det var när man var yngre och jag är glad för att jag inte hamnade i sån skit. Men det är ju ändå skrämmande att se, att tänka på att ens egna barn någon gång i framtiden kan råka ut för sånt. Man får väl helt enkelt se till att ha koll. (Men det är nog inte det lättaste).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0