Mjölkprotein allergi

Tänkte att jag skulle kolla upp lite fakta om min mjölkprotein allergi och jag hittade bra infoIca's hemsida.  Det här är lite av det som står där:

"Bakgrund
Mjölkprotein finns i all mjölk och i livsmedel där mjölk ingår. Allergin upptäcks oftast när amningen upphör och barnet börjar med mjölkbaserade ersättningar eller välling. De flesta barn växer dock ifrån allergin före skolåldern.

Vad händer vid mjölkallergi?
Immunförsvaret bildar antikroppar mot proteinerna i mjölken (IgE). Allergin kan ge olika symtom, besvär med huden (eksem), luftvägsproblem och störningar i mag-tarmkanalen är vanligast. Om barnet är extremt känsligt kan det även reagera vid amningen beroende på vad mamman ätit. Allergin kan kvarstå i vuxen ålder men det är mer ovanligt.

Hur behandlas mjölkallergi?

Alla mjölkprodukter och alla livsmedel som innehåller mjölkprotein måste uteslutas. Även mycket små mängder kan utlösa en reaktion. "

Mjölkprotein finns i massa olika saker
  •  Det finns i torrmjölk, skummjölk, mjölkpulver, gräddpulver
  •  Fil, yoghurt, grädde, gräddfil, crème fraiche, ost, keso, kvarg, messmör, mesost, kefir, kesella
  • Margarin och smör
  • Bröd innehåller ofatast mjölk och kan även vara penslat med mjölkprotein. Ströbröd kan också inehålla mjölkprotein.
  • Müsli och flingor
  • Korv och leverpastej inehåller för det mesta mjölk
  • Färdigmat, hel- och halvfabrikat kan ofta innehålla mjölkprotein
  • Kryddblandningar
  • Glass, vanlig glass, sobet, parfait och isglass
  •  Kan finnas i maränger
  • Buljonger och fonder
  • Vassle, vassla, vasslepulver
  • Kasein, (natrium) kaseinat, mjölkäggvita, mjölkalbumin
Så för oss som är allergiska mot mjölkprotein finns det alltså inte så värst mycket man kan äta (illa). Fast jag äter ju ändå mjölk och saker som innehåller mjölk och mjölkprotein. Vet att det kanske inte är så värst bra, men ändå vad ska man göra? Det värsta är väl när tarmarna svullnar upp så mycket att man knappt kan andas, men det går att leva med, gör bara väldans ont. Fast vid det här laget så är man ju rätt van vid det. Nu vet jag även att mina eksem och andningsproblem kan bero på detta, det hade jag ingen aning om. Man lär sig något nytt varje dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0